Poradnik prawidłowej postawy – jak siedzieć, stać, chodzić i leżeć, aby uniknąć bólu pleców

Poradnik prawidłowej postawy
Poradnik prawidłowej postawy

Utrzymywanie prawidłowej postawy kręgosłupa sprawia, że nasze ciała funkcjonują tak jak powinny. Pokażemy, jak patrzymy na posturę ciała i jak Ty możesz poprawić swoją – już dzisiaj.

Czy na prawdę jest aż tak źle?

Zła postawa to nie tylko wizualny aspekt. Kiedy mamy złe nawyki – garbimy się i krzywimy, tak samo robi nasz kręgosłup, co prowadzi do nieprawidłowego krążenia. To na przestrzeni czasu może powodować pogorszenie stanu kręgów, co skutkuje przewlekłym bólem pleców.

Co powoduje wady postawy?

Wady postawy to nie zawsze oznaka lenistwa. Jako naród mamy coraz poważniejsze problemy z nadwagą, a przybieranie na wadze zmienia sposób w jaki nasz szkielet i mięśnie wspierają się nawzajem. Stajemy się również coraz mniej aktywni, co zwiększa ryzyko urazów i dolegliwości. Nieergonomiczne krzesła, garbienie się w pracy, nieodpowiednie materace a nawet niska samoocena mogą powiększać problem z kręgosłupem. We wcześniejszej publikacji na blogu zebraliśmy 10 nawyków, które prowadzą do bólu pleców.

Szybki test na sprawdzenie swojej postawy

Stań tyłem głowy do ściany, ustaw kostki około 15 cm od niej. Pośladki i łopatki powinny dotykać ściany. Odpowiednia odległość między karkiem a ścianą to mniej niż 5 cm. Większa przerwa może wskazywać na złą postawę i wykrzywiający się kręgosłup.

Świetna postawa w każdej pozycji

Gdy siedzisz, staraj się trzymać głowę prosto a nie pochyloną w górę czy w dół. Trzymaj ramiona w tyle w postawie otwartej, postaraj się zrelaksować. Kolana powinny być delikatnie niżej niż uda. Trzymaj stopy płasko na ziemi. Nie próbuj trzymać pleców sztywno prosto i nie pracuj bez oparcia dla ramion. Nie wciskaj stóp pod krzesło ani nie krzyżuj nóg powyżej kolan.

(Więcej informacji odnośnie prawidłowej postawy podczas siedzenia można znaleźć w naszym poprzednim wpisie na blogu: Odpowiednia postawa podczas siedzenia.)

Gdy stoisz, trzymaj łopatki ściągnięte do tyłu. Używaj mięśni brzucha, aby utrzymać prostą sylwetkę. Delikatnie ugnij kolana, aby rozluźnić nacisk w biodrach i używaj dobrych jakościowo butów, które zapewniają dobre wsparcie. Nie wypychaj klatki piersiowej do przodu, zamiast tego spróbuj utrzymać ją w pozycji horyzontalnej do podłoża. Nie stój w tej samej pozycji przez dłuższy czas i staraj się unikać wysokich obcasów.

Gdy chodzisz, miej podbródek ustawiony prostopadle do ziemi. Trzymaj brzuch i pośladki w jednej linii z resztą ciała. Nie patrz na swoje stopy podczas chodu i nie wyginaj kręgosłupa.

Gdy śpisz, używaj sztywniejszego materaca, który zapewnia wsparcie dla kręgosłupa. Rozciągaj się przed pójściem spać, aby rozluźnić napięcie w mięśniach i śpij na boku z poduszką między nogami, na plecach lub pod kolanami, aby zapewnić lepsze wsparcie. Nie śpij na brzuchu – może to powodować nacisk na kręgosłup szyjny. Nie śpij również na stercie poduszek, bo może to powodować nienaturalne wygięcie karku.

Popraw swój styl życia, aby poprawić postawę

Wiesz, że zachowanie odpowiedniej dla naszego ciała wagi może być zbawienne dla utrzymania prawidłowej postawy? Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie, które pomagają naszym ciałom wspierać odpowiednią posturę. Na naszym blogu znajdziecie 5 ćwiczeń, które polepszą Twoją postawę.

Poradnik prawidłowej postawy
Poradnik prawidłowej postawy

Chcesz sporadycznie otrzymywać proste wskazówki, które pomogą Ci uwolnić się od bólu pleców i złej postawy?

 ✔️ Dołącz do naszego newslettera! (Otrzymasz również 5% rabatu na zakupy na HealthyBack.pl :))

Jedna odpowiedź do “Poradnik prawidłowej postawy – jak siedzieć, stać, chodzić i leżeć, aby uniknąć bólu pleców”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *