Najlepsza pozycja do spania dla Twojego kręgosłupa

Najlepsza pozycja do spania dla Twojego kręgosłupa

Pozycja, w której śpisz może mieć ogromny wpływ na jakość Twojego snu jak i na ogólne zdrowie. Często po całym dniu siedzenia jedyne o czym myślimy, to by położyć się w końcu do łóżka i dać odetchnąć plecom. Warto wiedzieć jak najlepiej spać, aby nie zaszkodzić sobie jeszcze bardziej. Nieodpowiednia postawa może powodować bóle pleców, głowy i karku, zmęczenie, bezdech podczas snu, skurcze mięśni, zaburzenia krążenia, zgagę, problemy z brzuchem a nawet przedwczesne zmarszczki.

Zastanawiasz się jak najlepiej spać? Sprawdź nasz ranking, od najlepszej do najgorszej pozycji.
1. Na plecach

Pomimo faktu, że nie jest to najbardziej popularna pozycja – tylko około 8 procent ludzi śpi na plecach – jest ona niewątpliwie najlepsza. Spanie na plecach jest najzdrowszym wyborem, ponieważ pozwala Twojej głowie, karkowi i kręgosłupowi odpoczywać w neutralnej pozycji. Oznacza to, że żaden dodatkowy nacisk nie zostaje wywarty na te miejsca i jest się mniej narażonym na doświadczenie bólu. Upewnij się, żeby użyć poduszki, która wystarczająco podnosi głowę – pożądane jest, by brzuch był poniżej przełyku, aby uniemożliwić treści żołądka powracaniu przez przewód pokarmowy. Niemniej jednak, spanie na plecach może być niebezpieczne dla ludzi, którzy cierpią na bezdech senny, jak i również może powodować nasilenie chrapania.

2. Na boku

Ta pozycja (tułów i nogi są zazwyczaj ułożone prosto) pozwala zmniejszyć prawdopodobieństwo cofania się treści żołądka do przełyku. Tak długo, jak kręgosłup pozostaje prosty, umożliwia uniknięcie bólu pleców czy karku. Dodatkowo szanse na wystąpienie chrapania podczas leżenia w tej pozycji są małe, ponieważ układ oddechowy pozostaje drożny. Dla tych powodów jest to najlepszy wybór dla cierpiących na bezdech senny. 15 procent dorosłych decyduje się na spanie na boku, jednakże występuje pewien minus: może to przyśpieszać proces powstawania zmarszczek, ponieważ połowa twarzy leży przyciśnięta do poduszki.

3. Pozycja embrionalna

To ułożenie wybiera aż 41 procent dorosłych, co czyni ją najbardziej popularną. Pozycja embrionalna (leżenie na boku, tułów jest zgarbiony, a kolana są zagięte), zwłaszcza na lewej stronie, jest świetna podczas ciąży. Poprawia krążenie w ciele oraz zapobiega naciskaniu macicy na wątrobę, która znajduje się po prawej stronie ciała. Ta pozycja jest również dobra dla osób, które chrapią. Niemniej jednak, pozostawanie zwiniętym zbyt mocno może utrudnić oddychanie i mieć zły wpływ na stawy oraz kręgosłup. Można tego uniknąć poprzez wyprostowanie ciała w miarę możliwości – nie chować podbródka w klatce piersiowej i nie podciągać kolan zbyt wysoko. Dodatkowo możemy zmniejszyć napięcie w biodrach poprzez umieszczenie poduszki między kolanami.

4. Na brzuchu

Jest to dobra pozycja tylko w jednym przypadku – by zminimalizować chrapanie. Ma zły wpływ na cały organizm. 7 procent dorosłych wybiera tę pozycję, aczkolwiek może prowadzić do bólu pleców i karku, ponieważ ciężko jest utrzymać kręgosłup w neutralnej pozycji. Ponadto spanie na brzuchu wywiera nacisk na mięśnie i stawy, co może prowadzić do odczuwania drętwienia i mrowienia. Najlepiej spróbować innej pozycji, jeśli jednak musimy spać na brzuchu, warto położyć się twarzą w dół, aby udrożnić drogi oddechowe – zamiast z głową zwróconą w jedną stronę. Czoło podparte na poduszce ułatwi oddychanie.

Chcesz poznać 25 sposobów na garbienie i ból pleców?

Opracowaliśmy 37-stronnicowy eBook, który udostępniamy za darmo!

Znajdziesz go tutaj.

W HealthyBack codziennie pracujemy po to, by pomagać ludziom uporać się z ich problemami z plecami. Opracowaliśmy skuteczny sposób na pozbycie się bólu i zaprzestanie garbienia dla osób prowadzących siedzący tryb życia. Sprawdź, czy możemy pomóc i Tobie – odwiedź www.healthyback.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *