5 mitów o bólu pleców

Gdy doskwiera Tobie ból pleców, chcesz dowiedzieć się o nim jak najwięcej. Co jest jego przyczyną? Jak go wyleczyć? Czego należy unikać?

W obiegu istnieje wiele informacji oraz opinii – występuje również dużo rad, które są niewłaściwe.

Teraz możesz dowiedzieć się prawdy na temat bólu pleców, ponieważ obalamy pięć popularnych mitów.

Mit 1: Jeśli bolą Cię plecy, powinieneś odpoczywać jak najdłużej, aż do ustąpienia bólu.

Chociaż odpoczywanie przez pierwszy dzień czy dwa po doświadczeniu bólu pleców może sprawić, że unikniemy rozwoju urazu i zwiększenia się bólu, jednak najlepiej jest pozostać aktywnym. Całkowite unieruchomienie się podczas leżenia na łóżku może tylko pogorszyć dolegliwość. Brak aktywności może spowodować, że plecy staną się sztywne i słabe, a to sprawi jeszcze więcej bólu, gdy znowu zaczniemy się ruszać. Wielu ekspertów i fizjoterapeutów zaleca dzień lub dwa odpoczynku w  łóżku dla zatamowania napływu bólu w połączeniu z nieobciążającą aktywnością fizyczną. Kiedy ból ustąpi, odpowiedni program ćwiczeń może pomóc zapobiec nawrotom dolegliwości.

Mit 2: Im większy ból, tym poważniejszy uraz.

Chociaż może to wydawać się dziwne, większy ból niekoniecznie zawsze oznacza poważniejszą dolegliwość. Jest wiele czynników, które składają się na to jak odczuwany jest ból, włączając wcześniej doświadczone kontuzje, poziom bycia wysportowanym, poziom stresu oraz nasze podejście (nastrój może mieć wpływ na to jak go odczuwamy). Dwójka ludzi z tym samym urazem może odczuwać ból w innym natężeniu.

Mit 3: Ból pleców jest normalną częścią starzenia się.

Absolutnie nie! Nie ma nic normalnego w bólu pleców, niezależnie od wieku.  To prawda, starzenie sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na niektóre urazy. Istnieją pewne kontuzje, które mogą powodować ból pleców, ale nie prowadzi to do tego, że ból ten jest nieuchronny.

Przedstawiamy kilka kroków, które można podjąć, by chronić swoje plecy przed starzeniem, na  przykład:

– być fizycznie w dobrej formie – gdy pozostajemy silni, jesteśmy mniej podatni na kontuzje pleców,

– utrzymywać dobrą postawę ciała i wykonywać zadania w pracy i domu w  ergonomicznych warunkach (więcej informacji odnośnie prawidłowej postury można znaleźć w naszym poprzednim wpisie na blogu: Poradnik prawidłowej postawy),

– nie palić – tak, palenie również może powodować ból pleców.

Mit 4: Operacja to jedyne lekarstwo.

Leczenie dolegliwości pleców zależy od źródła problemu. W około 70% przypadków przewlekłego bólu ciężko zlokalizować dokładną przyczynę. Nawet, gdy badanie wykaże, że krążek międzykręgowy (potocznie dysk) został uszkodzony, operacja nie zawsze jest konieczna. Czasem ciało jest w stanie samo się zregenerować.

Mit 5: Lekarstwa na bóle pleców są uzależniające.

Większość lekarstw rekomendowanych na bóle pleców nie powoduje uzależnień. Leki takie jak ibuprofen, paracetamol czy aspiryna nie uzależniają, natomiast mogą być bardzo skuteczne w  uśmierzaniu bólu. Nawet najmocniejsze środki przeciwbólowe, które przepisują lekarze, nie są uzależniające jeśli są zażywane tak jak zostało to określone przez specjalistę. Twój doktor lub farmaceuta może wyjaśnić zalety i ryzyko zażywania każdego leku, który stosujesz.

Chcesz sporadycznie otrzymywać proste wskazówki, które pomogą Ci uwolnić się od bólu pleców i złej postawy?

 ✔️ Dołącz do naszego newslettera! (Otrzymasz również 5% rabatu na zakupy na HealthyBack.pl :))

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *