Technologiczna szyja: 5 wskazówek, jak jej uniknąć

technologiczna szyja - 5 wskazówek, jak jej uniknąć

Technologiczna szyja: 5 wskazówek, jak jej uniknąć

Patrzenie w dół na telefon, tablet lub laptop, utrzymując głowę pochyloną do przodu, może powodować ciągły ból karku.

To zjawisko jest powszechnie nazywane technologiczną szyją, czyli „tech neck” (czasami też „text neck”) i można jej uniknąć, zmieniając kilka nawyków.

Oto 5 prostych kroków, które możesz podjąć, aby zapobiec nie tylko bólowi, ale również wizualnemu aspektowi opisywanej dolegliwości:

1. Trzymaj swój ekran wyżej

Trzymaj telefon lub tablet na wysokości poziomu oczu, aby uniknąć pochylenia głowy do przodu lub zgięcia szyi w dół.

Jeśli masz zmęczone ręce od trzymania ekranu wyżej, kup uchwyt, aby podnieść urządzenie lub oprzyj łokcie na stole, aby wygodniej unieść dłonie.

Jeśli pracujesz na laptopie, najlepszym rozwiązaniem będzie użycie podstawki, która pomoże dostosować wysokość ekranu do poziomu oczu poprzez podniesienie całego komputera. 

Przykład podstawki pod laptopa
Przykład podstawki pod laptopa

Wysokość ekranu, na który spoglądamy, bezpośrednio warunkuje ułożenie naszej szyi.

Ustawienie go na odpowiedniej wysokości, niezależnie od tego czy to telefon, laptop, czy monitor komputera stacjonarnego, to zdecydowanie najważniejsza rzecz, na którą powinno się zwrócić uwagę.

2. Często rób przerwy

Jeśli musisz patrzeć na ekran przez dłuższy czas, rób przerwy.

(Wiemy… Mówiliśmy już o tym wiele razy wcześniej, np. w naszym eBooku ;))

Spróbuj reguły „20-20” – po każdych 20 minutach siedzenia, wstań i rozciągaj się przez 20 sekund.

Ustawienie alarmu w telefonie może służyć jako przypomnienie, dopóki nie wykształci się nawyk.

3. Wzmocnij i rozciągnij mięśnie

Utrzymywanie mięśni klatki piersiowej, szyi i górnej części pleców w dobrej kondycji pomaga utrzymać głowę w prawidłowej pozycji i minimalizować obciążenie kręgosłupa szyjnego.

Można także wykonywać ćwiczenia, które skupiają się na mięśniach brzucha i kręgosłupa.

Chociaż może to wydawać się sprzeczne z intuicją, aby zapobiec technologicznej szyi, te grupy mięśni odgrywają swoją rolę we wspieraniu górnej części ciała, w tym szyi.

Wielokrotnie powtarzamy, że absolutnie nic nie jest w stanie zastąpić aktywności fizycznej!

Nawet nasz HealthyBack. 😉

4. Używaj bólu jako znaku ostrzegawczego

Jeśli odczuwasz ból szyi, między łopatkami, drętwienie lub mrowienie w ramionach lub częste bóle głowy, może pojawić się poważniejszy problem.

Zwracaj uwagę na te znaki ostrzegawcze i szybko reaguj, aby wprowadzić zmiany w celu zredukowania lub wyeliminowania jakiejkolwiek nieprawidłowej pozycji, która obciąża Twoją szyję.

5. Usiądź na krześle z zagłówkiem

Ergonomia krzesła może pomóc w utrzymaniu prawidłowej postawy i uniknięcia technologicznej szyi.

Używaj krzesła z oparciem na głowę i trzymaj tył głowy równo z zagłówkiem podczas korzystania z komputera lub telefonu.

Niemniej jednak jeśli Twój ekran nadal będzie zbyt nisko…

Prędzej czy później opuścisz głowę i przechylisz szyję.

Dlatego punkt 1 jest najważniejszy.

Trzymaj ekran na wysokości, przy której Twoja szyja nie będzie dążyła do przechylonej pozycji.

Wypróbuj wszystkie lub niektóre z powyższych metod i zobacz, które z nich działają.

Jeśli ból szyi nie ulegnie poprawie, być może nadszedł czas, aby zwrócić się o pomoc do specjalisty.

Chcesz poznać 25 sposobów na garbienie i ból pleców?

Opracowany przez nas 37-stronnicowy eBook udostępniamy absolutnie za darmo!

Znajdziesz go tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *